Σάββατο 31 Μαΐου 2014

6o Φεστιβάλ ΛΕΑ: Η μαγεία των γραμμάτων, απάντηση στο ρεαλισμό του σήμερα

6o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΕΑ – 2-14 Ιουνίου 2014

6o Φεστιβάλ ΛΕΑ:
Η μαγεία των γραμμάτων, απάντηση στο ρεαλισμό του σήμερα

Το Φεστιβάλ Λογοτεχνία εν Αθήναις (Φεστιβάλ ΛΕΑ), δίνει ραντεβού, για 6η συνεχή χρονιά, με τον ισπανόφωνο πολιτισμό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ ΛΕΑ, που δε θα μπορούσε να λείπει από την πολιτιστική ζωή της Ελλάδας αποτελεί πόλο αναφοράς για την ελληνο-ιβηροαμερικανική λογοτεχνία στην Ευρώπη. Εδώ “συναντώνται” οι δύο όχθες του Ατλαντικού, 14 έθνη ή αλλιώς πεντακόσια εκατομμύρια ισπανόφωνοι από ολόκληρο τον κόσμο, μέσω της λογοτεχνίας αλλά και του πολιτισμού.

Το 6ο Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ “Λογοτεχνία εν Αθήναις”, διοργανώνεται από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΛΕΑ Φεστιβάλ – διαπολιτισμική ανάπτυξη, το πολιτιστικό περιοδικό Sol Latino, και το Ίδρυμα “Μαρία Τσάκος” σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας και για 10 μέρες, από τις 2 έως τις 14 Ιουνίου, παρουσιάζει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μία μεγάλη πολιτιστική γιορτή που συμπεριλαμβάνει:
  • έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας ιβηροαμερικανών γυναικών που ζουν στην Ελλάδα
  • έκθεση γελοιογραφίαςαφιέρωμα στον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές με 75 σκιτσογράφους από την Ιβηρική Χερσόνησο και τη Λατινική Αμερική
  • πρεμιέρα της ταινίας “Α”των Στάθη Αθανασίου και Πέδρο Ολάγια, της πρώτης ελληνικής “συμμετοχικής”(crowdfunding) ταινίας,
  • εργαστήρι γαστρονομίας Ισπανικής κουζίνας από τη Μάργκα Μπάρρος
  • προβολή ποδοσφαιρικών αγώνων Mundial
  • εκδηλώσεις – αφιερώματα στους Ελ Γκρέκο και Καζαντζάκη και
  • ημέρες αφιερωμένες αποκλειστικά στον έντεχνο λόγο, με συναντήσεις, στρογγυλές τράπεζες, ποιητικές βραδιές, κουκλοθέατρο, χορό και συναυλίες.

Για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ ΛΕΑ, φέτος, “προσγειώνεται” σε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας με έντονη πολιτιστική ζωή όπως: Το Ινστιτούτο Θερβάντες, η Στοά του Βιβλίου, το Πόλις art cafe, το Abanico, το Art Bar Poems & Crimes, την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το επίσημο Βιβλιοπωλείο του Φεστιβάλ ΛΕΑ, το Λεξικοπωλείο.

Επίσης, από τις 10 έως τις 14 Ιουνίου στο Polis Art Cafe θα έχουμε κάθε βράδυ ζωντανή μουσική και θα προβάλλουμε τους αγώνες του Mundial del Brazil. Στις 14 Ιουνίου θα κλείσουμε το Φεστιβάλ ΛΕΑ με τον αγώνα Ελλάδα-Κολομβία και με ένα εξαιρετικό λάτιν πάρτυ.
Επιπλέον, στη φετινή διοργάνωση, σημείο παρουσίασης και συνάντησης της ισπανόφωνης και της πορτογαλόφωνης γραμματείας (Πορτογαλία και Βραζιλία), θα παραστούν πολυαναμενόμενες και δημοφιλείς προσωπικότητες του πολιτισμού απ’ όλο τον κόσμο όπως οι: Πέτρος Μάρκαρης, Στάθης Αθανασίου, Γιάννης Σμαραγδής, Δημήτρης Στεφανάκης, Νίκος Μαθιουδάκης από την Ελλάδα, William Ospina από την Κολομβία, Myriam Moscona από το Mεξικό, Federico Natham Quintet, Graciela Rodríguez από την Ουρουγουάη, Βασιλική Κωνσταντινίδου από την Βραζιλία, Pedro Olalla, Alfonso Mateo Sagasta, Juan Vicente Piqueras, Οlga Merino, Chantal Maillard και Flavia Company από την Ισπανία.

Είσοδος ελεύθερη. Οι περισσότερες εκδηλώσεις θα γίνουν στα ελληνικά ή/και με μετάφραση στα ελληνικά.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ

Σημεία Συνάντησης:
Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας, Μητροπόλεως 23, Σύνταγμα
Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος», Μέγαρο Μακεδονία, Λ. Συγγρού 367, Παλαιό Φάληρο
Στοα του Βιβλίου και Polis Art Cafe , Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα
Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48, Κεραμεικός.
Το Λεξικοπωλειο, Στασίνου 13, Παγκράτι Επίσημο βιβλιοπωλείο του Φεστιβάλ
Poems & Crimes Art bar, Αγ. Ειρήνης 17, Μοναστηράκι
Abanico, Κολοκοτρώνη 12, Σύνταγμα

Περισσότερες πληροφορίες:

Αγγελική Πελέκη
Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων Φεστιβάλ ΛΕΑ
leafestival.pr@gmail.com
 
Ανδριάνα Μαρτίνεζ
Διευθύντρια Φεστιβάλ ΛΕΑ

Πηγή: solatino.gr

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

«Ο θάνατος είναι η μοίρα των ανθρακωρύχων»

Ο τίτλος προέρχεται από παλιότερη κυνική δήλωση του πρωθυπουργού της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν, με αφορμή παλιότερο εργατικό ατύχημα. Παρόμοιες δηλώσεις έκανε και χθες («Αυτά συμβαίνουν») μετά την πολύνεκρη τραγωδία στην πόλη Σόμα της δυτικής Τουρκίας, πολύ κοντά στα παράλια του Αιγαίου. Ο Ερντογάν φυγαδεύτηκε από τους σωματοφύλακές του ενώ είχε διατάξει τις δυνάμεις ασφαλείας να επιτεθούν κατά των συγγενών των νεκρών που είχαν βγει στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν για το μεγαλύτερο εργοδοτικό έγκλημα των τελευταίων ετών.

Η κυβέρνηση αναγνωρίζει ήδη 238 νεκρούς, πληροφορίες όμως μιλάνε για τουλάχιστον 300 καθώς άλλοι 100 τουλάχιστον εργάτες από τους περίπου 800 συνολικά έχουν παραμείνει παγιδευμένοι στις στοές του ορυχείου. Ανάμεσα στους νεκρούς και τους τραυματίες βρίσκονται και παιδιά 15 ετών.

Δεν πρόκειται για το μοναδικό πολύνεκρο δυστύχημα στην βιομηχανική περιοχή της Σόμα. Δεκάδες είναι τα θύματα εργατικών ατυχημάτων μέσα στην τελευταία δεκαετία, από τότε δηλαδή που τα ορυχεία πέρασαν από το κράτος σε ιδιώτες.

«Όσο τα ορυχεία ανήκαν στο κράτος σχεδόν κανένα ατύχημα δεν είχε συμβεί. Από τη στιγμή που ιδιωτικοποιήθηκαν και δόθηκαν τα έργα σε εργολάβους, στόχος ήταν η μείωση των εξόδων, ενώ οι κανόνες ασφαλείας τέθηκαν σε δεύτερη μοίρα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο συνδικαλιστής Ταϊφούν Γκιοργκούν.

Την τελευταία δεκαετία, μετά την βαθιά κρίση του 2002 και τη «βελούδινη» παρέμβαση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οικονομία της Τουρκίας βιώνει μια αλματώδη μεγέθυνση, η οποία εκτός από το μεγάλο κεφάλαιο έχει ευνοήσει και μια σημαντική σε μέγεθος αναδυόμενη μεσαία τάξη, σε μια αγορά άνω των 70 εκατομμυρίων. Ωστόσο, οι δείκτες ανάπτυξης και ο παραγόμενος πλούτος – όπως συμβαίνει γενικά σε κάθε καπιταλιστική οικονομία – τροφοδοτούνται από τον ιδρώτα και συχνά και το αίμα των εργατών που μοχθούν σε σκληρές και επικίνδυνες εργασιακές συνθήκες, όπως στα ορυχεία.


Επίκαιρο όσο ποτέ, μετά από σχεδόν 100 χρόνια που γράφηκε, το ποίημα του κομμουνιστή τούρκου – γεννημένου στη Θεσσαλονίκη - ποιητή Ναζίμ Χικμέτ:

Στοὺς δεκαπέντε συντρόφους
Δὲ χύνουν δάκρυ
     μάτια ποὺ συνηθίσαν νὰ βλέπουνε φωτιὲς
δὲ σκύβουν τὸ κεφάλι οἱ μαχητὲς
              κρατᾶν ψηλὰ τ᾿ ἀστέρι
                             μὲ περηφάνεια
δὲν ἔχουμε καιρὸ νὰ κλαῖμε τοὺς συντρόφους
              τὸ τρομερό σας ὅμως κάλεσμα
                            μὲς στὴ ψυχή μας
              κι οἱ δεκαπέντε σας καρδιὲς
                  θὲ νὰ χτυπᾶνε
                          μαζί μας
              τὸ σιγανό σας βόγγισμα
                            σὰν προσκλητήρι
χτυπᾶ στ᾿ ἀφτιά μας
                 σὰν τὸν ἀντίλαλο βροντῆς.
      Στάχτη θὰ γίνεις κόσμε γερασμένε
             σοῦ ῾ναι γραφτὸς ὁ δρόμος
                            τῆς συντριβῆς
      καὶ δὲ μπορεῖς νὰ μᾶς λυγίσεις
                σκοτώνοντας τ᾿ ἀδέρφια μας τῆς μάχης
καὶ νὰ τὸ ξέρεις
       θὰ βγοῦμε νικητὲς
                κι ἂς εἶναι βαριές μας
                             οἱ θυσίες.
Μαύρη ἐσὺ θάλασσα γαλήνεψε
                         τὰ κύματά σου
καὶ θά ῾ρθει ἡ μέρα ἡ ποθητὴ
            ἡ μέρα της ειρήνης
                         τῆς λευτεριᾶς σου
                                  ὦ ναὶ θά ῾ρθει      
            ἡ μέρα ποὺ θ᾿ ἁρπάξουμε τὶς λόγχες
             ποὺ μὲς στὸ αἷμα τὸ δικό μας
                                 ἔχουνε βαφτεῖ.

Ναζίμ Χικμέτ (1921)
  
Πηγές:
users.uoa.gr (ποίημα)

(αναδημοσίευση από roupou.blogspot.gr)

Τρίτη 13 Μαΐου 2014

Η έκθεση με τις ακουαρέλες του Αντόνιο Γκερέρο στην Αυστραλία


Μια διπλή έκθεση, με θέματα τα έργα του κουβανού αντιτρομοκράτη Αντόνιο Γκερέρο και τη μέθοδο αλφαβητισμού Yo, sí puedo εγκαινιάστηκε το Σάββατο στο Σύνδεϋ, ως μια νέα εκδήλωση αλληλεγγύης του Αυστραλιανού Συνδέσμου Φιλίας με την Κούβα.

Η γκαλερί Stirrup παρουσίασε με τον τίτλο Yo me muero como viví [1] 15 ακουαρέλες του Γκερέρο, ο οποίος μαζί με τον Χεράρδο Ερνάντες και τον Ραμόν Λαμπανίνο παραμένει φυλακισμένος στις ΗΠΑ εκτίοντας άδικη ποινή.

Η Chela Wietzel, πρόεδρος της συλλογικότητας αλληλεγγύης, και ο κουβανός πρέσβης Pedro Monzón, είπαν ότι ο σκοπός της εικαστικής έκθεσης είναι να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό της Αυστραλίας σχετικά με την καμπάνια για την απελευθέρωση των τριών κουβανών αγωνιστών κατά της τρομοκρατίας.

Οι τρεις προαναφερθέντες συνελλήφθησαν ενώ παρακολουθούσαν τη δραστηριότητα τρομοκρατικών ομάδων που δρούσαν εναντίον της Κούβας με έδρα το Μαϊάμι της Φλόριδας και καταδικάστηκαν μαζί με το Ρενέ Γκονσάλες και το Φερνάντο Γκονσάλες, οι οποίοι επέστρεψαν στην Κούβα αφού εξέτισαν τις ποινές τους. 

Επιπρόσθετα στην γκαλερί δημοπρατήθηκαν αυθεντικά έργα τέχνης αυτοχθόνων αυστραλών (αβορίγηνων), για να συγκεντρωθούν χρήματα με προορισμό το νοσοκομείο Τσε Γκεβάρα στην επαρχία Λας Τούνας της Κούβας, για τη θεραπεία του διαβήτη.

Σχετικά με αυτό το κομμάτι της εκδήλωσης, ο επικεφαλής και δημιουργός του Ιδρύματος Αλφαβητισμού για τη Ζωή, Jack Beetson, αναφέρθηκε ευρέως στην επιτυχία της κουβανικής επινόησης εκστρατείας αλφαβητισμού σε κοινότητες ιθαγενών πληθυσμών στη χώρα του, καθώς και στις κοινωνικές συνέπειες αυτής της δράσης, και έκφρασε για μια ακόμα φορά τις ευχαριστίες του προς την Κούβα. 

Ο Μπίτσον είπε συγκεκριμένα ότι χάρη σε αυτή τη μορφή αλληλεγγύης μπόρεσε να ξεκινήσει η μάχη κατά του αναλφαβητισμού σε μη προνομιούχους πληθυσμούς και σε ανταπόδωση κάλεσε τους συμπατριώτες του να υποστηρίξουν μια χώρα που της έχουν επιβάλει για περισσότερο από μισό αιώνα ένα εγκληματικό αποκλεισμό και να συνοδεύσουν τους κουβανούς στον αγώνα για την απελευθέρωση των τριών αδερφών τους, άδικα φυλακισμένων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πηγή: Cubadebate

[1] Η αντίστοιχη σειρά εκθέσεων στην Ελλάδα φέρει τον τίτλο "Θα πεθάνω όπως έχω ζήσει"